UNIK KONSERT MED PAIN OF SALVATION I ESKILSTUNA

Den 16 mars kom ett för många överraskande besked. Den progressiva metallrockgruppen Pain of Salvation smygstartar sin Europaturné med en konsert på Lokomotivet i Eskilstuna. Gruppen spelar sällan i hemstaden eftersom det, enligt Daniel Gildenlöw, inte finns något ”underlag”. De har spelat i stan några gånger genom åren, men det har inte kommit tillräckligt med folk. Men i södra Europa, Sydamerika och Nordamerika är bandet populära, åtminstone inom proggmetall-sfären.

Gruppen avslutade nyligen sin Nordamerikaturné som inleddes i vintras i samband med att gruppens senaste skiva, In the passing light of day, släpptes den 13 januari.

Skivan präglas starkt av sångaren Daniel Gildenlöws sjukdomsvistelse för tre år sedan.

Han drabbades av aggressiva och livshotande så kallade mördarbakterier, streptokocker grupp A, och opererade ryggen och låg på sjukhus i fyra månader månader.

Läs en engelsk blogg om skivan här!

Ett utdrag:
”A complex love letter to Gildenlow’s wife, the song starts out tender and laid bare, harking back to the first days of the relationship in contrast to the starkness of the present situation. In the low, earnest vocals, you can hear the distilled sorrow of both partners”.
 aliciasobscurities.wordpress.com

Daniel2
 Daniel Gildenlöw i trädgården hemma i Eskilstuna våren 2017.

På grund av sjukdomen var han bland annat tvungen att hoppa av en turné med den amerikansk-engelsk-svenska gruppen Transatlantic.

Den ambitiöse Daniel Gildenlöw, den enda kvarvarande originalmedlemmen, har då och då hoppat in och spelat i Transatlantic, bland annat tillsammans med elbassisten i klassiska och engelska Marillion, Pete Trewavas, Mike Portnoy, tidigare trummis i amerikanska Dream Theater och Neal Morse från amerikanska Spock’s Beard.

In the passing light of day är en mörk betraktelse över livets sårbarhet och dödens närvaro, väldigt personlig och självutlämnande – präglad av Gildenlöws sjukdom för tre år sedan. Han drabbades av en livshotande bakterie, opererade ryggen och låg på sjukhus i fyra månader. Istället för en turné med den amerikansk-engelsk-svenska gruppen Transatlantic låg han på sjukhus och undrade om han skulle överleva. Frågor om liv och död ställdes på sin spets. Men Daniel Gildenlöw och hans familj tog sig igenom stormen, Daniel kastade av sig de vita sjukhuskläderna när vinter blev vår och sommar och började lära sig leva igen.

You’re watching me slowly slip away, like the passing light of day. We’re watching the colours turning grey, in the passing light of day”

Under våren, med start i Danmark 29 mars, gör gruppen en Europaturné bland annat en speciell spelning i Milano i Italien den 6 april. Den tillägnas italienaren Alberto Granucci, en beundrare som nyligen dog, bara 32 år gammal. Daniel skrev på Facebook nyligen att det blir en kväll då bandet och publiken kommer att le och skratta tillsammans och ”våra hjärtan kommer att krossas tillsammans”.

Desktop69Daniel Gildenlöws elgitarr i baksätet på en bil – på väg till en spelning i Stockholm november 2016.

Gruppen bildades 1984, som Reality och tog namnet Pain of Salvation 1991. Första skivan, Entropia, släpptes 1997.

Daniel är den ende kvarvarande originalmedlemmen och Pain of Salvation består av Daniel Gildenlöw, sång och gitarr, Ragnar Zolberg, gitarr, Gustav Hielm, elbas, Léo Margarit, trummor och Daniel Karlsson, keyboard.

BIOGRAFI:
allmusic.com
metalstorm.net

Gruppen är tillbaka med sitt mer hårdare sound”. Så skriver Inside out music om gruppens senaste album.

”A masterpiece” skriver metalwani.com

With their latest album, In the Passing Light of Day, 2017’s Pain of Salvation should appease longtime fans of the band while perhaps capturing some new ones”, skriver metalinjection.net

”Som inbiten fan av klassisk 70-tals Prog var länge mitt intresse för hårdrock och det som senare utvecklades till Metal mycket, mycket begränsat, för att inte säga obefintligt. Visst, band som Deep Purple och Led Zeppelin gick väl an men vad som kom därefter under 80- och 90-tal tyckte jag mest lät jobbigt. Den typen av musik kändes helt enkelt inte engagerande och äkta för mig. Det var inte förrän jag stötte på de två svenska banden Pain of Salvation och Opeth som jag insåg att jag nog åtminstone delvis måste ändra min uppfattning. Just Pain of Salvation var nog den främsta ögonöppnaren”, skriver artrock.se

Desktop72Léo Margarit och Daniel Gildenlöw , live i Stockholm 11 november 2016.

Desktop73Daniel Gildenlöw , live i Stockholm 11 november 2016.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s