NORTHLIGHT TRÄFFAR HJÄRTAT

Det är sannerligen inte varje dag man upptäcker nya grupper som gör något bra. Men Northlight från Karlstad är ett undantag. Indiebandet är till sin musikaliska karaktär både U2, Coldplay och Kings of Leon och jag tycker mig höra tongångar från både 70- och 90-talen.

De skriver på sin facebooksida att de är ett band som har en stor ambition att skriva musik som verkligen berör människors hjärtan. Jag kan säga att de har lyckats beröra mitt.

Gruppen bildades 2012. Två år senare släppte gruppen sina första singlar (finns det förresten singlar idag…lol).

Det är inget trams det handlar om. Det är unga och ambitiösa musiker som skriver musik som jag saknar i radion, som berör mig, som inte tillhör den typ av skvalmusik som erbjuds många gånger i svensk radio nuförtiden. Ofta stänger jag av radion i bilen för det är ofta musik som inte ger något, men Northlights musik skulle jag kunna lyssna på hela vägen till kontinenten.

Det samma gäller Göteborgs- och Lidköpingbaserade Kadawatha och inte att förglömma Atlas station från Umeå och Stockholm.

Jag har lyssnat på musik så länge jag minns och jag är ganska kräsen. Numera lyssnar jag mest på det som kallas gammal musik, från 70- och 80-talen. Jag är egentligen inte så intresserad av nya grupper utan lutar mig tillbaka i soffan och är nöjd med den musik som de klassiska artisterna och grupperna gjorde förr, men ibland dyker det upp guldkorn.

Nu när hösten och kylan har kommit på allvar och mörkrets inbrott sker redan vid 18-tiden på kvällarna så passar dessa tre band mig perfekt.

Det är bara sätta på lurarna, dra på volymen, blunda och njuta. För det är musik som berör och träffar mitt hjärta.

Tack för musiken!

 

Kommentera

