JAG HAR ALDRIG PLOCKAT BORT MINA SKIVOR

Musikproducenterna Douglas Carr och Mats Hermansson pratar LP på sverigesradio.se, som uppmanar folk att plocka fram LP-spelaren och skivorna från källaren igen. LP-skivan är poppis igen, både gamla och i nyproduktion. Allt fler artister släpper musik på LP igen. Jag har svårt att förstå varför. Jag har mina LP framme och lyssnar ibland, men de står där i hyllorna eftersom de är en del av mitt liv, inte för att jag gillar ljudet av knaster när jag spelar dem.

Jag har aldrig tagit bort mina från hyllorna. Däremot är de gröna och gula skivbackarna borta. Du vet de där från Pripps.

Jag har till och med kassettbanden lättillgängliga med en fantastisk musikskatt från 1977 då jag började spela in från radion. Timmarna med pappas lurar var många och nätterna också.

VHS-spelaren är också framme, men den undviker jag gärna. Jag gillar LP, antagligen av nostalgiska skäl. Det sägs att ljudet har en annan karaktär och är ”bättre”. Jag tvivlar. Personligen är jag gärna utan knastret, även om mina skivor är i mycket gott skick. Men visst är det en härlig känsla när nålen når vinylen innan det första spåret spelas. Men det är ju sååå jobbigt att byta sida. Det är till och med jobbigt att sätta på en CD numera 🙂

Det är kluvet allting, för Spotify och iTunes har ju öppnat nya vägar och det finns ett stort utbud tillsammans med all annan musik på Youtube, men det är så mycket roligare att äga musiken, ha den i hyllan och ta fram och lyssna och titta på konvolut. Hur kul är det att lyssna på trippel-LP:n Yessongs med YES utan att kolla in konvolutet som man viker upp flera gånger. Det är konst! Jag undrar vad som är nästa källa till musik efter streamad musik.

Min generation har lyssnat på kassett, (möjligen rullband) vinyl, CD och streamat. Finns det något mer efter detta som vi får uppleva innan vi säger hej då till detta jordeliv och kommer till himlen eller var man nu hamnar. Kanske får vi träffa alla de artister som gått bort alldeles för tidigt då och alla andra som gått bort och som betyder något för oss var och en.

Kommentera

