DAHLGRENS NYA – SOM BOMULL FÖR SJÄLEN

Under helgen har jag lyssnat på Eva Dahlgrens nya skiva, Jag sjunger ljuset och får rysningar. Det är slutet av april och långt ifrån den där mörka novemberkvällen 1991 i Umeå då jag fick möjlighet att träffa henne för en intervju i samband med den framgångsrika ”En blek blondin-turnén”. Västerbotten-Kuriren och jag satt med henne bakom scenen och ställde våra frågor. Jag har beskrivit detta tidigare här på bloggen.

Minns detta möte som speciellt, dels för att det var en av mina första intervjuer med en artist och dels för att hon var så ödmjuk och seriös. Hon svarade verkligen på mina seriösa frågor om skivan, texterna, turnén och livet. Det kändes som om vi fick kontakt och det är en skön känsla när man intervjuar någon. Slutresultatet blir så mycket bättre då.

När jag lyssnar på Jan Gradvalls intervju med Eva Dahlgren på Sveriges Radios sajt får jag minnen från den tiden.

När jag hörde singeln Hela världen står i blom för en månad sedan kapitulerade jag totalt. Så mycket kärlek, så mycket erfarenhet. Så vackra och helande toner.

När jag nu hör hela skivan infinner sig samma känsla. Förutom Hela världen står i blom är låtar som En dröm och Filmen om oss som bomull för själen. Melodierna, ljudbilderna, de existentiella texterna med minnen, kärlek och förhoppningar. Atmosfäriskt. Stämningarna gör att dimman lättar, daggen torkar och Eva Dahlgren viskar fram våren och sommaren. Hon helar och lockar fram kärleken.

Vissa låtar påminner till sin karaktär om låtar som Sår och Drömmar av guld från Tvillingsjäl från 1982. ”Livet är här, livet är nu, jag och du”.

Fast nu, 2016.

Kommentera

