RECORD STORE DAY

Jag erkänner. Jag har inte varit på besök i någon skivbutik idag, på ”record store day”. Jobbplikter. Å andra sidan kan man ju besöka en skivbutik på nätet, men det är inte samma sak som att bläddra i skivbackar och leta efter någon raritet förstås. Innan midnatt måste jag nog åtminstone lägga på en LP på skivtallriken.

Vinylen har fått ett uppsving på senare tid. I dagarna kom ny statistik som visar att medan cd-skivan backade med 12 procent ökade försäljningen av vinyl med 54 procent under 2015, skrev Aftonbladet den 14 april.

Visst, jag älskar vinyl, men det är ju inte så att jag föredrar det framför CD när det gäller ljudkvalitet. Wav-filer, MP3 eller andra format. Vem kan höra skillnaden – egentligen?

En del hävdar att det är bättre ljud på LP. Som på 80-talet när jag köpte japanpressade skivor. Då hävdade en del att japanpressat var bättre kvalitet än skivor tryckta i exempelvis Tyskland eller Holland.

Jag är gärna utan knaster i alla fall. Egentligen förstår jag inte varför vinylen tagit marknadsandelar. Är folk trötta på strömmade ljudfiler? Vill man ha något fysiskt att hålla i? Ja, kanske det. Det går inte att jämföra konsumtion av musik förr och nu. Det var en helt annan upplevelse att krypa upp i soffhörnet, sätta på lurarna och samtidigt som man lyssnade på en nyinhandlad LP titta på konvolutet och kolla in texterna och vilka som spelade på skivan. Men det var samtidigt en revolution när CD:n kom.

Det finns så mycket känslor och nostalgi inblandat. För inte handlar det väl om teknisk kvalitet?

LP har blivit en trend och skivbolagen hänger på tjänar pengar. Men varför ska jag köpa en ny Springsteen eller Kent på vinyl? Särskilt om man redan har alla?  Däremot köper jag gärna LP-skivor av andra skäl, som känslomässiga och nostalgiska och för att jag tillhör ”vinylgenerationen”.

Jag undrade i en tidigare text vad som kommer efter den streamade musiken. Kommer musiken till oss på ett annat sätt om tio år?

Kommentera

