JEAN-MICHEL JARRE – EN REVOLUTION FÖR MIG

Några år efter att den franske musikern Jean Michel Jarre släppte skivorna Oxeygène och Équinoxe 1976 och 1978 släckte vi ner i klassrummet på en musiklektion i högstadiet och blundade. Vi lyssnade på elektronisk och instrumental musik. Jag vet egentligen inte syftet, men vår lärare tyckte väl att vi skulle lyssna på olika typ av musik helt enkelt. Jean Michel Jarres musik var en del av denna ”fostran”. Det var revolutionerande musik för mig. Oerhört spännande ljudbilder. Jag kallade det för ”rymdmusik påverkad av min uppväxt efter månlandningen 1969 kanske och alla fantasier om rymden jag hade som liten. Jag tror också att filmen Barnens Ö av Kay Pollack påverkade eftersom Jean Michel Jarres musik från de två första skivorna användes i filmen. Minns att vi såg den filmen i skolan också.

Jarre var en föregångare med sin personliga och experimentella ljudlandskap som han skapade med en rad olika synthesizers. Många gånger spelade jag hans musik med hög volym i mina lurar och drömde mig bort, till en annan planet, Saturnus kanske eller pluto.

Jarre fortsatte med skivor och konserter och gjorde mastodontkonserter, men jag glömde bort honom. När en arbetskamrat sa att han skulle vara gäst i TV-programmet Skavlan på fredagen tänkte jag tillbaka på tonårens musikaliska uppvaknande och Jarres elektroniska musik som för mig var avgörande.

Mina fantasier när det gäller hans musik var ungefär som i det här klippet.

Kommentera

