INTERNET FÖRÄNDRADE MITT MUSIKLIV

on

Det är lätt att tappa perspektiven när det gäller musikens tillgänglighet. Det var inte länge sedan vi letade skivor i ölbackar i en skivbutik på stan. Innan det var det 78-varvaren. De var heller inte så många år sedan CD-skivan kom och LP:n försvann som den viktiga källan till musik. OK då, det är över 34 år sedan men ändå. (2012 fyllde CD:n 30 år) 1982 presenterade Sony den första cd-spelaren för hemmabruk, CDP-101, tillsammans med det första musikalbumet på cd-skiva – Billy Joels ”52nd Street”. Egentligen var den första cd-skivan med pop svensk, Abbas ”The Visistors”, men Billy Joel fick förtur ut på skivhyllorna, skrev Dagens Nyheter i oktober 2012. Tidningen skrev också att idén till CD-skivan fanns redan hos Philips 1974.

Sedan några år tillbaka släpper artister sin musik på LP igen, men den streamade musiken är nog här för att stanna, för vad är nästa steg annars?

Efter några år nu med Spotify känner att jag vill ha något fysiskt i handen och i hyllan igen. Skivor kan det inte bli för mycket av.

Efter en period av CD-köpande stannade inköpen upp lite för mig i slutet av 90-talet. Sen kom Spotify och tog över allt och jag köpte endast samlingar och boxar. Jag köper fortfarande gamla LP-skivor ibland. Det är lite tråkigt att inte ha den fysiska skivan. Förr var ju skivomslagen konstverk och musiken fick ytterligare en dimension, kompletterade musiken. Att sitta i kvällslampans ljus och titta på konstverken och följa med i texterna och läsa om alla musiker som spelade på skivan var en viktig del. Sen försvann den. Eller var det kanske bara en fantasivärld man gick in i och gillade för att man var ung? En förklaring kanske.

Internet förändrade förutsättningarna för musikbranschen och för skivköparna och konsertkonsumenterna. Detta är förstås ingen ny slutsats, men när jag sitter här i soffan skärtorsdagskvällen 2016 och är ledig från jobbet reflekterade jag över detta när en person i en facebookgrupp tipsade om en sida i Japan där man kan köpa skivor. Jag blev påmind om revolutionen med ”www” igen.

Tänkte på när jag var tonåring och i 20-årsåldern då skivbackarna med LP fortfarande gällde, när jag köpte japanpressat, när jag ringde Svala&Söderlund vid konserthuset i Stockholm för att fixa en konsertbiljett och när jag satt hemma vid stereon och väntade på det senaste numret av någon fan-tidning. Minns hur jag gick till brevlådan med stor förväntan för att hämta dagens post. Kanske skulle det senaste numret av musiktidningen från den speciella fan-klubben i USA komma idag. I pappersform. Smaka på det. Papper.

Numera läser man allt på nätet och vem som helst kan starta hemsidor och bloggar och via sociala medier sprida sitt budskap till världens alla hörn. Om någon 1980, då jag var 13 år, skulle ha berättat om allt som finns idag skulle det vara rena science fiction. Internet, datorer och mobiltelefoner har förändrat allt, på gott och ont. Internet förändrade mitt musikliv.

 

Kommentera

